Afl. 8: Zwart-wit

Achtste aflevering van ecoloog en filmer Ruben Smit in een 12-delige cyclus over de Oostvaardersplassen, een naturugebied tussen Lelystad en Almere.

In de Oostvaardersplassen leven naast de duizenden hoefdieren ook nog eens duizenden ganzen en steltlopers. Deze gasten uit het hoge noorden zorgen voor veel spektakel. Om welke soorten gaat het en wat doen ze hier?

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Afl. 8: Zwart-wit

  1. Eric zegt:

    Een weer mooie aflevering van onze achtertuin.
    Toch was deze aflevering minder door de inbreng van beelden die op andere momenten zijn geschoten. Misschien enerzijds wel te begrijpen, maar het authentieke komt ermee in onbalans. Dat was nu juist de kracht van dit project.
    Kwaliteit is pas met een K als alle actoren in een discipline samenwerken.
    Investeren in dit filmproject is pas dan rendabel als ook de natuurvorsers en filmers blijven filmen om de doelen te bereiken.

    • ruben zegt:

      Beste Eric;

      Ik snap jouw opmerking niet helemaal. Ik draai de opnamen op een en dezelfde dag en monteer ze de dag er na! Maar wellicht begrijp ik je verkeerd!?
      groet, Ruben

  2. Ellen Smal zegt:

    Interessant dat je dat zegt, mij als amateur was het niet opgevallen.
    Ik blijf het mooi vinden om op deze manier mee te genieten van onze achtertuin zoals jij het noemt. Investeren in de natuur is in deze tijden niet echt iets wat vanuit de regering- lees Bleker- wordt aangemoedigd. Niet vanuit de pot waaraan wij allemaal bijdragen bedoel ik dan.

  3. Rick zegt:

    Ik begrijp Eric ook niet helemaal. Het enige wat ik jammer vind is dat ik nu weer een maand moet wachten op de volgende aflevering. Ik werk zelf als (meer)cameraman in Hilversum en als hobbyist ben ik als fotograaf te vinden, vaak in de Oostvaardersplassen. Ik ben gek op mooie plaatjes. Ik kan ook niet wachten tot ik je film kan bewonderen Ruben.
    Erg mooie en leerzame serie. En hoewel deze aflevering Zwart-wit heet, kan het maar zo zijn dat volgende maand de hele aflevering wit ligt van de sneeuw. Ik kan niet wachten!
    Veel succes Ruben

    ps. Ruben, posten op de negende (zoals aflevering 5, Vlier) is toch net ff iets lekkerder dan me zooooo lang laten wachten.

    Groeten Rick

  4. ruben zegt:

    Haha Rick; snap ik, het weer werkte niet mee en ik ben/was druk met de grote film…

    groet!

  5. Fred de Soete zegt:

    Hoi Ruben
    Met genoegen volg ik je serie over de Oostvaardersplassen. Sommigen geven mij het gevoel er weer te zijn; sommigen laten mij zien wat ik en mijn wandelmaat theo niet kunnen zien omdat we niet ‘jouw toegangspasje hebben’ én allemaal zijn ze naar mijn beleving nét iets te kort! De beelden zijn práchtig maar je begint een verhaaltje en dan pats, stopt het [zoals bij de laatste “zwart/wit” waar je het over de goudplevieren hebt]. Ik mis wat volledigheid/afronding en ben daarnaast vreselijk jaloers op je bewegingsvrijheid aldaar maar blijf kijken! Natuurlijk!
    groet, Fred.

  6. Olof zegt:

    Gewoon prachtig! Hopelijk de volgende maand in de sneeuw.

  7. Margret Coenen -vanSteen zegt:

    prachtig! deze ontdekking voor mij van deze echte natuur. Ik wil het graag verder volgen en ook nog terugkijken. Dank!

  8. hoi ruben
    ik woon in rozenburg bij rotterdam in zuid holland daar zijn ook veel gansen ik vind het raar dat ze worden afgeschoten ik vind alle gansen prachtig ik heb zelf hyves daar stond dat de nijlgansen worden vergaast dat dat mocht of niet ik was daar op tegen omdat ze van het buiteland komen ik ben met met jou eens we moeten trots zijn op de gansen en de terug keer vind ik super
    ik vind het belachlijk dat de nijlgansen worden vergast ik kan van jou erg veel leren ik ben 15 jaar oud ik zou graag met jou mee willen gaan voor een leer zaam lesje als dat kan ik fotografeer ook ik heb de sony 390 met 18-55 en een 75-300 en bijna de sigma 150-500mm
    uw bent een goede fotograaf

    • R. van Bergen zegt:

      Nou Joeri,

      dat vergassen van Nijlganzen wordt dan nog een hele klus, als het al niet onmogelijk is.

      Duke Lelystad kan dat alleen maar efficiënt doen als de ganzen in flinke groepen zijn en dan ook nog in de ruiperiode als ze niet kunnen vliegen.

      Nijlganzen echter leven, in tegenstelling met die andere ganzen die niet vergast mogen worden, niet in zulke grote groepen, wel zitten ze soms tussen andere ganzen. Het lijkt dus om praktische redenen haast onmogelijk om die Nijlganzen efficiënt te vergassen en ik denk dat Duke Lelystad er dan ook vanaf zal zien, de opsrachten dus niet zal aannemen.

      Meer hierover vind je op:

      http://www.faunabescherming.nl/2012/01/04/raad-van-state-verbiedt-het-vergassen-van-ganzen/

      Dus maak je maar niet al te ongerust.

      Roelf

  9. ruben zegt:

    Hai Joeri;
    Dank! Dan heb je al goede spullen! Het doodmaken van ganzen is en blijft onverkoopbaar. Omdat her er ‘te veel’ zijn, dat betekent ‘lastig’ voor ons. Dat nijlganzen ook al worden afgemaakt vind ik helemaal onbegrijpelijk, kennelijk irriteren ze de inheemse soorten (..) te veel! Succes met jouw fotografie!

Reacties zijn gesloten.