Afl. 5: Vlier

Vijfde aflevering van ecoloog en filmer Ruben Smit in een 12-delige cylcus over de Oostvaardersplassen.

In dit natuurgebied groeien veel struwelen van vlier. Toch gaan ze de laatste tijd massaal dood. Waarom komt dat? Op zijn zwerftocht komt Ruben ook twee razend spectaculaire en zeldzame vogelsoorten tegen!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Afl. 5: Vlier

  1. William Ista zegt:

    Hallo Ruben,

    na geweldige dag bezoek ik je videoblogs….Wat de vlier betreft, zei ik nog vandaag tegen je, dat dit landschap minofmeer op serengeti van afrika lijkt. Daar is ook een probleem dat veel acaciabomen leeggegeten worden door giraffes en de schorsen door nijlpaarden en olifanten. En dit is vergelijkbaar wat op oostvaardersplassen aan de hand is. Nogmaals hartelijke dank voor mooie dag, veel opgestoken en ik zal deze plek zekers snel weer opzoeken. Groeten, William Ista

  2. R. van Bergen zegt:

    Wat betreft de vlier.
    Natuurlijk zal vraat van de bast vlieren en ook andere bomen ten gronde doen gaan.

    Maar, ik heb naast mijn huis 4 vlieren van 10 jaar oud en die gaan langzaam dood gelijk die vlieren in de OVP.
    Ik woon in de stad en er is nauwelijks zelfs mar een geringe, kans dat hier door Reeen, laat staan edelherten of andere grote grazers, van de bast en het cambium gesnoept zal worden.

    Toch ziet het er bij mij uit zoals ook in jouw film te zien is.

    In het veld, maar daar is reeen vraat niet uit te sluiten, zie ik ook steeds meer vlieren die er zo uit zien. En voor mijn gevoel meer dan in eerdere jaren.

    Bij de Es is dit ook te vinden, hoewel daar eerst de kronen worden aangetast en daarna de boom ten gronde gaat.

    Mij lijkt het dat bij de vlier wel eens iets anders, buiten de gevolgen van bast vraat wat op zich realistisch is, aan de hand zou kunnen zijn.

    Wat? is alleen maar te gokken zonder goed onderzoek, maar bij mijn vlieren kan de verklaring, met vrij grote zekerheid, niet gezocht worden bij vraat door grote grazers of kleine grazers zoals reeen.

    Roelf

    • ruben zegt:

      Beste Roelf;

      Dank voor je opmerking. Vlieren worden in de natuur zonder vraat ca. 25 jaar oud. Heel vaak gaan ze er na een jaar of 10 al redelijk ‘krakkemikkig’ uitzien omdat ze dan vaak over de top zijn. Vermoedelijk zijn jouw vlieren ook al in die fase! Ik weet niks af van een ziekte of andersoortige infectie bij vlieren!

      Hartelijke groet, Ruben Smit

  3. Zwaan Spaan zegt:

    Ik kijk steeds met grote interesse naar de webblogs (vind ze te kort) . Maar kijk nu vol verwachting uit naar de bioscoopfilm. Veel succes de komende 2 jaar met het filmen.

Reacties zijn gesloten.